четвъртък, 6 октомври 2011 г.

Не получавате отговор от учениците?


Не получавате отговор от учениците? Или целият клас задава въпроси и отговаря едновременно? Учителите могат да намалят хора от отговори и вдигнати ръце. Случвало ли Ви се е някога това? Задавате въпрос и двадесет ръце се вдигат почти веднага, след като думите са излезли от устата Ви. А с ръцете се появява и хор от отговори?  И най – лошото е те да се сгърчат и кажат “О, о, аз, аз, аз знам, аз знам.” Кого питате?
Как се справяте? Оставяте ли това просто да се случи с надеждата, че ще премине? Стараете ли се да направите най – доброто и да опитате да изберете един ученик? Ако всички те говорят едновременно, как всъщност разбирате кой от тях има верния отговор?
Друг проблем е, когато един или едни и същи ученици молят да отговорят на въпроса. Или най – лошото, да няма нито една вдигната ръка.
Ако сте учител с опит е възможно да сте се справили с този проблем по свой начин. Учениците знаят, че трябва да вдигнат ръка и да изчакат търпеливо Вие да ги посочите.
Но някои от Вас може би имат нужда от малко помощ!
Какво мислите, ако сте учител, който има такъв проблем? Вие всъщност правите нещо, както трябва! Вашите ученици имат желание да отговорят на въпросите, които Вие им задавате! Така че не се безпокойте, бъдете доволни от себе си. Вие имате начин да привлечете вниманието на учениците.
Но Вие имате нужда да намалите хаоса, нали? Добре, ето няколко малки сценария, които можете да ползвате, за да се справите със ситуациите, с въпроси и отговори.
Първото нещо, което можете да направите е да промените модела на въпросите, които задавате. Ако получавате хор от отговори наведнъж, вероятно задавате много кратки въпроси, които не изискват замисляне. Или отговорът е просто запаметен и е готов да бъде извикан. Например: “Коя година е застрелян JFK?”
Учители, които задават подобен въпрос, получават вкупом вдигнати ръце. Запазете тези кратки, лесни, инстинктивни отговори за тестове и изпити. Защо не промените въпроса, за да изисква повече мислене, например: “Какво щеше да бъде първото нещо, което бихте направили, ако бяхте вицепрезидент, когато JFK беше застрелян?”
Така Вашите ученици трябва да помислят малко. Отговорът не може да бъде просто извикан. Накратко – трябва да промените въпросите, които задавате. Задавайте въпроси, изискващи мислене. Въпроси, които предизвикват дискусия, а не прости отговори.
Но някои учители харесват по – кратките въпроси. Как се справяте и как намалявате виканията и въртящите се ученици тогава?
Ето едно малко упражнение, което да опитате. Изисква малко подготовка. Напишете пет въпроса на дъската. Първият ще е най – лесен от другите четири, вторият ще е по – лесен от следващите три. Характерното тук е, че искате повечето ученици да отговорят на поне първите два въпроса за кратко време.
После ще обясните на учениците, че трябва да отговорят писмено на въпросите на дъската. След малко, но достатъчно за отговор само на първия въпрос време, Вие на висок глас задавате този въпрос: “Вдигнете ръка, ако сте отговорили на първия въпрос?”
Учениците вдигат ръка. Забележете, Вие не сте ги помолили за отговор. Вие сте попитали кой е готов. Сега започва вълшебството. Имате две възможности. Можете да посочите някой от учениците, вдигнали ръка, или някой, който не е, като мислите, че ще имат отговор. Избраният ученик отговаря, а Вие им казвате да се върнат на другите четири въпроса. Никой не извиква отговор!
За въпрос номер две направете същото. Изчакайте много малко време, за да приключат всички. Трикът тук е, че искате те да са заети, а не отегчени. Всъщност Вие не искате от тях да са приключили с петте въпроса. След като сте поискали да вдигнат ръка за въпрос номер две, правите същото, както по – горе и отивате на въпрос номер три.
Отново им дайте малко време и ги поканете. Те вече знаят каква е дисциплината. Можете да промените въпроса на: ”Вдигнете ръка, ако не сте готови?”
Сега ги контролирате, защото най – бързите и желаещи да отговорят не са онези, които са с вдигнати ръце. Но дали е така? Можете да посочите ученик, който не е вдигнал ръка. Такива ученици тогава не знаят какво ги е сполетяло. Посочвайте ученици, които не са вдигнали ръка!
Как да привършите това? Изборът е Ваш. Можете да продължите с останалите три въпроса. Но ако го направите, трябва веднага да попитате кои ученици са готови с въпрос номер три, оставете ги да отговорят, после преминете веднага към останалите.  Да се надяваме, никой няма да е приключил с въпрос номер пет и Вие ще имате сега една истинска дискусия.
Ако желаете, можете да спрете и да оставите другите три въпроса за домашно.
Вие сте!
Имате вече учителска стратегия за изпитване на ученици!

Няма коментари:

Публикуване на коментар