Михаил Александрович Врубел е смятан обикновено за най-великия руски художник
от движението Ар Нуво. В действителност той преднамерено стоял настрана от
съвременните тогава течения в изкуството и затова произхода на стила му трябва
да се търси в късно-византийската и
ранно-ренесансовата живопис. Благодарение може би на заниманията му с мозайка и
християнско изкуство във Венеция, неговите творби приличат на мозайки, защото
рисуването извършвал чрез различни по форма и размер блокчета – задният план на
Седящият демон съдържа доста такива.
Дори и в най-ранните си картини той показва удивителен талант за рисуване и
изключително характерен поглед. Въпреки че показва
академична монументалност, по-късно той ще развие склонност към фрагментарната
композиция и “незавършения щрих ”.
Огромната картина Седящият демон (1890) е това, което носи
известност на Врубел. Докато е в Киев, той започва да прави скици и акварели за
илюстриране на Демонът, дълга
романтична поема от Михаил Лермонтов. Тя описва плътската страст на един “вечен нихилистичен дух” към едно грузинско момиче Тамара. В онзи период Врубел развива силен
интерес към ориенталските изкуства, и по-специално към персийските килими и
дори прави опити да имитира тяхната текстура в своите рисунки.
Най-консервативните критици го обвиняват в “ужасна грозота”, докато меценатът Сава Мамонтов оценява
поредицата като “очарователни симфонии на един гений” и възлага на Врубел да нарисува както украсата на
частната му опера, така и огромните жилища на негови приятели. За съжаление Демонът, както и други работи на Врубел,
не изглежда така, както във времето, когато е бил нарисуван, защото авторът е
слагал бронзов прах в маслените си бои, за да постигне лъскави, блестящи
ефекти.
През 1901 г.
Врубел се завръща към сатанинските теми в платното Поваленият демон. За да продължи да смайва публиката със скрито
духовно послание, той нееднократно ще нарисува зловещото лице на демона, дори след като картината е
вече представена на поразената публика. Накрая той ще изпадне в тежко нервно разстройство
и ще бъде пратен в психиатрична клиника. Душевната му болест е предизвикана, или
се е усложнила, от третичен сифилис. Докато е в клиниката той рисува мистичната Перлена мида (1904) и прави забележителни рисунки върху
темите в стихотворението на Пушкин Пророк.
През 1906 г., сломен от лудостта и настъпващата слепота, той се отказва от
рисуването.
Няма коментари:
Публикуване на коментар